Auto moto
Auta dříve a dnes
Za mých mladých let už jsme u nás pochopitelnÄ› auta mÄ›li. A to i ta soukromá osobnÃ. Nejsem tak starý, abych si pamatoval doby, kdy auta neexistovala nebo jejich prvnà napodobeniny pÅ™ipomÃnaly spÃÅ¡e koÄáry a byly vzácnostÃ. Auta už za mÄ› byla. Ale že by se dalo tehdy mluvit o dokonalém stavu vÄ›cÃ, to se Å™Ãci nedá.
Kdo chtÄ›l tehdy auto mÃt, mÄ›l v zásadÄ› tÅ™i možnosti, jak si ho opatÅ™it:
- Nechal se zapsat do nÄ›jakého poÅ™adnÃku u prodejce takových vozidel a pak už jenom celou vÄ›Änost Äekal, až na nÄ›j pÅ™ijde Å™ada. A když na nÄ›j Å™ada pÅ™iÅ¡la, radostnÄ› spÄ›chal, aby si své auto pÅ™evzal, a bral to, co zrovna bylo, bez ohledu dejme tomu na barvu. Kdyby nebral, dostal by to auto nÄ›kdo jiný, a on aby zase celou vÄ›Änost Äekal.
- Koupil si svůj vůz v Tuzexu. Tam to mohlo být i bez dlouhých poÅ™adnÃků, a dokonce se tu dala sehnat o poznánà lepÅ¡Ã vozidla. OvÅ¡em tam jen tak nÄ›kdo nenakupoval. Ne proto, že by o nÄ›co lepÅ¡Ãho nebyl zájem, ale proto, že se tu platilo valutami, respektive tuzexovými korunami, které lidé za konvertibilnà mÄ›nu dostali. A to bylo v dobách, kdy jsme žili za železnou oponou, normálnà ÄlovÄ›k takové cizà penÃze zÃskal legálnÄ› jedinÄ› v malém množstvà v podobÄ› devizového pÅ™Ãslibu, když chtÄ›l cestovat do ciziny, a dost valut na taková tuzexová auta tak mÄ›li jenom ti, jež pustil náš stát pracovat do ciziny nebo kteřà mÄ›li v cizinÄ› pÅ™Ãbuzné ochotné pustit chlup.
- Anebo se dalo auto sehnat na inzerát. Ale v takovém pÅ™ÃpadÄ› Å¡lo obvykle o ojetiny, s nimiž ÄlovÄ›k, jak se Å™Ãkalo, dobÅ™e pochodil, ale málo pojezdil.
KaždopádnÄ› za mých mladých let platilo, že kdo mÄ›l své auto, cenil si ho. A udržoval ho tÅ™eba i z poslednÃch sil v provozuschopném stavu. Což nebylo nic snadného, protože sehnat náhradnà dÃly bylo umÄ›nÃ. To chtÄ›lo známosti nebo hodnÄ› velké Å¡tÄ›stÃ. A leccos se tak Å™eÅ¡ilo vyslovenÄ› kreativnÄ›, podomácku. To nebylo jako dnes, kdy si staÄà vybrat z obchodů nebo reklam a odjet odsud v jakémkoliv voze.
Jak snížit počet dopravních nehod na našich silnicích
Jednou z věcí, které naši vládu trápí, je mimo jiné i neustále se zvyšující počet dopravních nehod. Jistě, vzhledem k současné situaci se nejedná o záležitost s bůhvíjak velkou prioritou, to však neznamená, že se nesnaží přijímat opatření, která by měla tato čísla snížit. To se však zatím nedaří.
Abychom mohli zjistit, proč, musíme se nejprve podívat na příčiny tohoto jevu. A těch je hned několik, přičemž pracují v jednotě, kdy každá násobí tu další, a počet nehod tak roste v podstatě geometrickou řadou.
Tou první a zdaleka nejdůležitější je zvyšující se počet automobilů na našich silnicích. Stačí se jen podívat, kolik jich u nás bylo zaregistrováno před dvaceti lety, a kolik jich je dnes. To číslo je mnohonásobně vyšší, a neustále roste. A je jasné, že čím více jich je, tím vyšší je pravděpodobnost, že se dva či více z nich srazí.
Dále zde máme fakt, že vyráběné automobily jsou stále výkonnější. Mají silnější motory, vyšší zrychlení i maximální dosažitelnou rychlost. A jejich majitelé samozřejmě chtějí těchto vymožeností plně využít. Díky tomu se jezdí mnohem rychleji, mnohdy i navzdory platným předpisům, přičemž čím rychleji jedete, tím méně času máte zareagovat na nenadálou situaci a tím jsou i následky srážky horší.
V neposlední řadě je zde také arogance řidičů, a to u všech věkových skupin. A v naprosté většině případů je to arogance neoprávněná – ti mladší nemají dostatek zkušeností, zatímco ti starší již nemají tak rychlé reflexy a také nejsou tak zvyklí na dnešní rychlá, silná auta. Výsledek si pak dokážeme snadno představit.
To vše však znamená, že vyřešit problém vysoké nehodovosti nebude vůbec snadné. Jedním z řešení je zavádění parkovacích zón, stejně jako podpora veřejné hromadné dopravy, což by mělo přimět lidi, aby necestovali autem a použili raději autobus či vlak. Bohužel, zatím se tato opatření minula účinkem, a snaha zavést nějaká drastičtější prozatím chybí. Následky pak vidíme každý den v televizních zprávách.
Svět techniky
Vždycky mÄ› to táhlo k poÄÃtaÄům. A už na základnà škole, když jsme poprvé v poÄÃtaÄové uÄebnÄ› mÄ›li nové poÄÃtaÄe, tak jsem vždycky byla ráda, když jsme mÄ›li ve Å¡kole volno a mohli jsme jÃt o velké pÅ™estávce si hrát na poÄÃtaÄi. Opravdu hodnÄ› mÄ› to bavilo a já jsem si Å™Ãkala, že v dospÄ›losti bych chtÄ›la dÄ›lat to samé, jenomže když jsem se potom dostala k poÄÃtaÄi, tak to bylo na dlouhé stánÃ. Na základnà škole tam vždycky byla opravdu dlouhá fronta. To byla jeÅ¡tÄ› taková novinka, kdy jeÅ¡tÄ› každý ÄlovÄ›k nemÄ›l doma vlastnà poÄÃtaÄ. A když ho už mÄ›l doma, tak byl velice starý a také byl pomalý. JistÄ› si dokážete pÅ™edstavit jak dÅ™ÃvÄ›jÅ¡Ã poÄÃtaÄe byly velice pomalé a zasekané.
A také si jeÅ¡tÄ› vybavujete takové to koleÄko, jak si vždycky se naÄÃtalo na obrazovce, abyste se dostali tak, kam chcete. MyslÃm si, že v dneÅ¡nà dobÄ› by to trvalo tak dvÄ› Äi tÅ™i vteÅ™iny, ale dÅ™Ãve to spÃÅ¡e byla jedna minuta. Bylo to opravdu pomalé a zasekané a já jsem kolikrát na to nemÄ›la vůbec nervy. Byla jsem opravdu hodnÄ› nedoÄkavá a netrpÄ›livá, takže jsem chtÄ›la mÃt vÅ¡echno hned, jenomže bohužel, když chce ÄlovÄ›k mÃt vÅ¡echno hned, tak to bohužel nejde. Já sama jsem potom byla velice pÅ™ekvapená, když jednoho dne pÅ™iÅ¡la maminka a Å™ekla nám, že nám objednala poÄÃtat. Nemohla jsem tomu uvěřit. Maminka a objednala poÄÃtaÄ! Jak je to možné? Nemohla jsem tomu věřit, takže potom jsem se Å¡la za to svého starÅ¡Ãho bratra, jestli je to pravda.
A bratr mi Å™ekl, že je to pravda, že prý bratr dostal opravdu skvÄ›lou nabÃdku na poÄÃtaÄ, i když to byl starý a použÃvaný poÄÃtaÄ, tak nám to vůbec nevadilo. Byli jsme opravdu moc rádi, že jsme mÄ›li doma poÄÃtat. Také bratr se totiž zajÃmal o informaÄnà technologii a o informatiku obecnÄ›. Takže jsme oba dva byli rádi, že koneÄnÄ› budeme mÃt také poÄÃtaÄ. HlavnÄ› bratr. Bratr chtÄ›l totiž studovat informaÄnà technologii na vysoké Å¡kole, takže se mu poÄÃtaÄ doma opravdu hodnÄ› hodil a já jsem byla ráda, že mám také poÄÃtaÄ. VÃte, poÄÃtaÄ se hodà vždy.Â